روش های آبیاری گلخانه ای

روش هایی که برای آبیاری گیاهان در گلخانه ها مورد استفاده قرار میگیرد

یکی از پارامترهایی که تاثیر بسیار زیادی در کیفیت محصولات گلخانه ای دارد روش صحیح آبیاری است. مقدار آب مورد نیاز گلخانه به منطقه کشت و شرایط آب و هوایی،محصول مورد کشت ، زمان و فصل کشت و سیستم تهویه و گرمایشی گلخانه بستگی دارد. یک سیستم استاندارد آبیاری طوری طراحی میشود که مقدار دقیق آب مورد نیاز محصول را در طول سال بطور روزانه تامین نماید. تا از بروز ضرر و زیان احتمالی جلوگیری و میزان راندمال تولید افزایش یابد.

انواع روش‌های آبیاری گلخانه ای

یک سیستم آبیاری که مقدار دقیق آب مورد نیاز محصول را در طول سال بطور روزانه تامین نماید. مقدار آب مورد نیاز بستگی به منطقه محصول مورد کشت، شرایط آب و هوایی، کشت ، زمان و فصل کشت و اینکه آیا گلخانه دارای سیستم تهویه و گرمایشی است، دارد. نیاز آبی هم بسته به ترکیب خاک، نوع ظرف و یا همان بستر محصول ، اندازه ظرف می‌تواند متفاوت باشد. روش آبیاری در گلخانه‌ها تاثیر بسزایی در کیفیت محصولات دارد، بنابراین اهمیت انتخاب یک روش مناسب و درست آبیاری، بسیار مهم و حیاتی است.

برخی بر این باورند که انتخاب روش آبیاری در گلخانه‌ها موضوع ساده و پیش‌پا افتاده‌ای است. اما افراد با تجربه و متخصص، باور دارند برای انتخاب روش آبیاری گلخانه‌ای باید همه جوانب بررسی شود. انتخاب روش آبیاری باید بر پایه اصول و منطق باشد تا از بروز ضرر و زیان جلوگیری نماید و بهره‌وری را نیز افزایش دهد. آگاهی از انواع روش‌های مختلف آبیاری در گلخانه‌ها، می‌تواند ما را در انتخاب بهترین روش کمک کند.

سه اصل کلی در آبیاری

قانون اول: از یک بستر و خاک با ساختار خوب و زهکشی شده استفاده کنید.

اگر بستر گیاه به خوبی زهکشی نشده باشد و هوای کافی در اطراف ریشه موجود نباشد، عملیات آبیاری نمی‌توند به خوبی صورت گیرد. به همین خاطر بستر دارای هوای کافی در منطقه ریشه، برای رشد گیاهان کاملا ضروری است. ترکیب خاک بایستی با یک فرمولاسیون که متناسب با شرایط گلخانه است، مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین خاک مزرعه به تنهایی جوابگوی نیاز گیاه نیست.

قانون دوم: در هر بار آبیاری، عملیات آبیاری باید به صورت کامل انجام گیرد.

از انجام آبیاری مقطعی و نیمه‌کاره اجتناب نمایید. در هر بار آبیاری، خاک بایستی کاملا مرطوب شود و به تمامی قسمت‌های بستر و نقاط انتهایی ریشه نیز به مقدار کافی آب برسد. به عنوان یک قاعده کلی 10 الی 15 درصد آبیاری اضافی برای محصولات، می‌تواند خیال ما را از این بابت راحت نماید. به طور کلی نیاز آبی گلخانه‌ای در بستر‌های مبتنی بر خاک حدود 20 لیتر بازای هر متر مکعب و برای گلدان‌ها حدود 0.3 تا 0.35 لیتر بازای گلدان‌هایی با قطر 16.5 سانتی‌متر می‌باشد.

قانون سوم: آبیاری بایستی دقیقا قبل از شروع تنش آبی گیاه انجام شود.

از آنجایی که آبیاری بیش از حد، منجر به کاهش هوای کافی در ریشه و بروز مشکلاتی در رشد گیاه می‌ شود، آبیاری باید دقیقا قبل از ورود گیاه به مرحله تنش آبی انجام شود. اما چطور می‌ توانیم تنش اولیه آبی گیاه را تشخیص دهیم؟ پاسخ ظاهر و علایم شاخ و برگ گیاه است. برای مثال از بافت، رنگ و کدر بودن رنگ گیاه، می‌توان برای تشخیص میزان تنش آبی آن استفاده کرد. نباید فراموش کرد که تشخیص نیاز آبی گیاه، به نوع محصول نیز بستگی دارد. برای گیاهانی که علائم ظاهری خاصی برای تشخیص تنش آبی ندارند، از رنگ و وزن خاک نیز می‌ توان نیاز آبی گیاه را تشخیص داد.

روش‌ های آبیاری گلخانه‌

آبیاری دستی یا سنتی

قدیمی‌ترین روش آبیاری، روش آبیاری دستی است که امروزه دیگر بسیار نامتعارف و غیر اقتصادی است. در حال حاضر، پرورش‌دهندگان گلخانه‌ای از این روش استفاده نمی‌کنند مگر در شرایط خیلی خاص، مانند پرورش گیاهان خاص با نیاز‌های آبی ویژه و یا در مناطق جغرافیایی بسیار خشک و متفاوت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هزینه این روش در همان سال اول برابر با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری می‌باشد و بنابراین استفاده از این روش به جز در موارد خیلی خاص، هیچ دلیل موجهی ندارد. در این روش مقدار آب دریافتی توسط گیاهانیکنواخت نیست و در عین حال، آبیاری دستی فرآیندی وقت‌گیر و خسته کننده می‌باشد. ولی درهر حال اگر از این روش آبیاری استفاده می‌کنید حتما در انتهای شلنگ آبیاری از وسیله فشار شکن استفاده نمایید. این وسیله نیروی فشار آب خروجی را کم کرده و از شسته شدن بستر خاک و بهم ریختن ترکیب خاک جلوگیری می‌کند.

امروزه این روش به دلیل زمان بر بودن ، بازدهی پایین ، هدر رفت آب ، پایین بودن بازده تولید ،امکان خروج املاح مفید از خاک، بروز انواع قارچ ها و انگل ها در اثر ماندابی شدن خاک، افزایش رشد علف های هرز دیگر در گلخانه های مدرن جایگاهی ندارد، حتی در زمین های زراعی هم استفاده از آبیاری دستی توصیه نمی شود.

آبیاری سقفی یا آبشاری

در حالی که در بیشتر محصولات زراعی برای جلوگیری از بیماری، شاخه‌های گیاهان باید خشک نگه داشته شوند، تعداد کمی از محصولات زراعی وجود دارند که می‌توانند شاخ و برگ مرطوب را تحمل نمایند. این دسته از گیاهان که در برابر رطوبت شاخ و برگ مقاوم هستند را به راحتی می‌توان با روش آبیاری سقفی آبیاری نمود.

بسیاری از گلها و برخی از گیاهان سبز جزء این دسته‌اند، که می‌توان آنها را توسط این روش آبیاری نمود. این روش آبیاری شامل یه خط لوله اصلی انتقال آب می‌باشد که سرتاسر سالن کشیده شده است. در این روش، رایزر‌ها و نازل‌هایی که در سقف یا کف سالن نصب شده‌اند و در ارتفاعی بالاتر از گیاه قرار می‌گیرند و آب را بر روی گیاه اسپری می‌کنند. ارتفاع 60 سانتیمتری برای آبیاری گل‌های آپارتمانی و ارتفاع 180 سانتیمتری برای گلهای دیگر، مناسب است. در این روش، حرکت نازل به گونه‌ای است که یک الگوی چرخش 360درجه‌ای را به طور مداوم طی می‌کند تا سطح پاشش یکنواختی در آبیاری مهیا شود. در این روش سینی‌هایی برای جمع‌آوری آب بین گلدان‌ها استفاده می‌شود تا از هدر رفت آب نیز، جلوگیری شود. نصب این سینی‌ها طوری هست که با داشتن یک شیب بسیار کم، آب بین گلدان‌ها را به سمت منبع هدایت می‌کند.

از مزایای این روش می توان به افزایش درصد رطوبت گلخانه و در نتیجه کاهش تبخیر و تعرق از سطح گیاه و کاهش دمای گلخانه اشاره کرد.

این روش برای آبیاری برخی گیاهان قابل استفاده نمی باشد . به دلیل اینکه آب بر روی شاخ و برگ گیاه اسپری می شود و این می تواند باعث بیماری و افت در گیاه شود به جز گل ها و گیاهان زینتی که شاخ و برگ آنها نسبت به رطوبت حساس نیست  وآب پاشی باعث طراوت و شادابی گیاه می شود.

آبیاری محیطی

این روش آبیاری برای گلخانه‌های باغچه‌ای با بستر ثابت قابل استفاده است. در این سیستم آبیاری عموما از لوله لی‌فلت و یا لوله‎های پلی اتیلن و نازل‌های پلاستیکی استفاده می‌شود که نازل‌های پلاستیکی آب را بر روی سطح خاک، زیر شاخه و برگ‌ها اسپری می‌کند. نازل‌ها در این روش از نایلون و یا پلاستیک سخت ساخته شده است. برای آبیاری، نازل‌ها بر اساس نیاز با زاویه‌های 45، 90 و 180 درجه تنظیم می‌شوند تا آب را اسپری کنند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که استفاده از لوله‌های سخت پلی اتیلن دارای معایبی می‌باشد. این لوله‌ها بخاطر نداشتن انعطاف لازم، پس از مدتی جابجا شده و تغییر مکان می‌دهد که باعث به هم خوردن زاویه نازل‌ها شده که ممکن است نازل‌ها از داخل گلدان‌ها خارج شوند. لذا برای جلوگیری از این مشکلات پیشنهاد می‌شود از لوله‌های انعطاف پذیر لی‌فلت استفاده شود. استفاده از لوله‌های تاشوی لیفلت، مضاف بر اینکه باعث برطرف شدن این مشکل می‌شود، مزیت‌های زیادی نیز دارد، مانند راحتی نصب و جابجایی، مقرون به صرفه بودن وطول عمر بالاتر.

آبیاری مه پاشی

آبیاری مه پاش شامل یک لوله اصلی آب است که سرتاسر سقف گلخانه در جهت طولی کشیده شده است. این لوله مجهز به نازل‌هایی است که می‌توانند آب یا محلول کود و موادمغذی را بر روی محصول بپاشند. در حالت توسعه یافته این روش، نازل‌ها بر روییک تسمه سوار هستند که بوسیلهیک موتور الکتریکی جابجا می‌شوند. مقدار آب خروجی با سرعت نازل که از بالای گیاهان عبور می‌کند، تنظیم می‌شود.

این روش که در گلخانه‌ها کاربرد دارد، اغلب برای تکثیر گیاهان قلمه ای و تولید نشاء ایده‌ال است.در این روش آب به صورت قطرات بسیار ریز به طور متناوب بر روی محیط کشت پخش شده و موجب کاهش درجه حرارت محیط و تامین رطوبت نسبی مورد نیاز قلمه‌ها و نشاء می‌شود.

آبیاری قطره‌ای

روش آبیاری قطره‌ای روش بسیار کارآمدی است که در آن، آب در فواصل مکرر و قابل تنظیم از طریق قطره چکان‌ها و دریپرها که در امتداد مسیر لترال قرار دارند، به گیاه منتقل می‌شود. سیستم آبیاری قطره‌ای به عنوان بخش کامل و اساسی در طرح جامع آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و این روش به عنوان کامل‌ترین و بهترین روش برای آبیاری و انتقال یکنواخت کود و مواد مغذی به گیاه شناخته می‌شود. این روش با مصرف بهینه و ناچیز آب، کود و مواد مغذی، تولید بهینه‌ای را نیز به ارمغان می‌آورد. راندمان روش آبیاری قطره‌ای بین 90 تا 95 درصد تخمین زده می‌شود، که به نسبت سایر روش‌ها که در بهترین حالت راندمانی بین 60 الی 70 درصد دارند، بسیار چشم گیر است. آبیاری قطره‌ای نه تنها برای گلخانه‌ها بلکه برای محیط‌های باز و مزارع، به ویژه مناطق خشک و نیمه خشک نیز بسیار کارآمد و مناسب است.

همچنین در روش آبیاری قطره ای، علاوه بر آب می توان کودهای شیمیایی و سایر مواد مورد نیاز گیاه را به صورت محلول توسط قطره چکان ها به گیاهان رساند. صرفه جویی در مصرف آب و عدم رشد علف هرز از دیگر مزایای این روش است.

گفتنی است در روش آبیاری قطره ای، در صورت کشت گیاهان گران قیمت برای جلوگیری از انتقال و سرایت بیماری ها، قارچ ها و انگل ها از محیط خارج گلخانه و خطر صدمه دیدن محصولات می توان با نصب سنسور، سیستم را کاملا اتومات کرده و از رفت و آمد بی مورد به داخل گلخانه جلوگیری کرد.

از معایب این روش هزینهی نسبتا بالای آن است ولی در بلند مدت بسیار به صرفه است و باعث افزایش بهره روی و صرفه جویی در منابع آبی ، هزینه ، زمان و.. می شود.

از دیگر معایب این روش می توان به گرفتن و مسدود شدن قطره چکان ها در صورت کیفیت پایین آب اشاره کرد. که راه حل این مشکل ایجاد سیستم تصفیه مناسب است تا جلوی انسداد فیزیکی(یعنی قرار گرفتن سنگ ،گل و..) و انسداد شیمیایی (باکتری ها و جلبک ها ) را بگیرد.

معمولا انسداد فیزیکی زمانی که منبع تامین آب رود خانه و آب جاری است اتفاق می افتد و انسداد شیمیایی زمانی که منبع زیر زمینی است مثل چاه.

با اضافه کردن اسیدها به سیستم تصفیه می توان از رسوب کلسیم و منیزیم در لوله ها جلوگیری کرد و کلر نیز باعث تجزیه شدن لجن های تشکیل شده توسط باکتری ها می شود

آبیاری با لوله تراوا

آبیاری زیرسطحی تراوا سیستمی است که با استفاده از لوله های متخلخل اسفنجی آب، کود، سم و موارد مغذی را در یک فضای رطوبتی مستقیما در اختیار ریشه قرار می‌دهد. پیاده‌سازی این روش همانند آبیاری قطره ای است، با این تفاوت که به صورت زیر زمینی و نشتی انجام می شود. برای این کار می توان لوله ها را در عمق ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متری درون شیارهایی داخل زمین قرار داد و با خاک روی آن ها را پوشاند. از مزایای این سیستم این است که به راحتی آب، مواد غذایی و سموم نباتی را در اختیار ریشه قرار می‌گیرد. ممانعت از رشد علف های هرز، عدم نیاز به تسطیح زمین و انجام تهویه از دیگر مزایای این روش می‌باشد

روش آبیاری حصیری:

در آبیاری حصیرییک وسیلهی ثابت و همیشگی آبیاری برای گلدان ها وجود دارد. یک زیر حصیر تخصصی شده با لوله های آبرسانی قطره ایT رطوبت همیشگی ایجاد می کند.

زمانی که گلدان روی حصیر مخصوص آبیاری قرار می گیرد رطوبت از حصیر بالا می آید و از طریق سوراخ های زه کشی وارد خاک گلدان می شود و به جذب رطوبت ادامه می دهد تا جایی که خاک به صورت یکنواخت مرطوب شود. زمانی که سطح بالایی خاک به دلیل تبخیر رطوبت از دست می دهد دوبار خاک گلدان رطوبت حصیر را جذب می کند.

بنابراین در این روش نیازی نیست که دائما نگران آبیاری بیش از حد یا آبیاری کم تر از حد گلدان ها باشید

عوامل موثر در کنترل شرایط آبیاری گلخانه‌ای

چهار عامل اصلییعنی گرما، رطوبت، میزان نور و تهویه می‌تواند تا میزان قابل توجهی در آبیاری گلخانه‌ای و یا باغ تاثیر داشته باشد.

با اطلاع یافتن درباره هر کدام از این عوامل و کنترل آن‌ها به صورت مداوم و موثر، شانس بیشتری برای ارائه یک ترکیب مناسب و دقیق در رشد گیاهان خود خواهید داشت.

1.حرارت و دما

بسیاری از محصولات وجود دارند که به راحتی نمی‌توانند در برابر گرما مقاومت نمایند.

به همین دلیل لازم است حرارت مناسبی در گلخانه و یا باغ، وجود داشته باشد. تنظیم و کنترل حرارت می‌تواند به بهبود شرایط آبیاری گلخانه‌ای نیز منجر شود، به این منظور که نیازی به نگرانی درباره خشک شدن مداوم خاک در حال رشد آن نخواهید داشت.

این مسئله درباره گلخانه‌هایی که در آب و هوای بیش از حد سرد، به سر می‌برند، متفاوت خواهد بود.

زمانی که گیاهان در حال تنفس هستند، با خروج گاز دی اکسید کربن، گرما تولید می‌کنند. گاهی وجود گرما می‌تواند باعث رشد بهتر محصولات شود.

برای کنترل دما به منظور بهبود آبیاری گلخانه‌ای لازم است تا دما را در تابستان کاهش دهید، به این دلیل که گرمایش بیش از حد می‌تواند باعث بروز بیماری‌ها و پژمردگی گیاهان شما شود. استفاده از سایه‌بان، پلی مقاوم در برابر آفتاب و تهویه مناسب فضا همه و همه می‌تواند به کاهش دمای داخلی گلخانه شما کمک کند، در نتیجه گیاهان در دمای مناسبی نگهداری خواهند شد.

2.تهویه مناسب

تهویه می‌تواند نقش مهمی را برای رشد گیاهان ایفا کند، از تنظیم دما گرفته تا کاهش رطوبت، وجود آن می‌تواند برای تامین هوای موردنیاز در تنفس گیاهان، موثر باشد.

اکثر تولیدکنندگان مدرن، تهویه مناسبی را از طریق ترکیب فن‌ها و دریچه‌های ساخته شده در دیوارهای گلخانه به وجود می‌آورند. وجود جریان هوا در محیط می‌تواند به بهبود روش‌های آبیاری گلخانه‌ای منجر شود

3.رطوبت

علاوه بر حرارت، وجود رطوبت به اندازه کافی، می‌تواند در موفقیت محصولات زراعی به خوبی عمل کند. به کمک کنترل آن‌ها قادر خواهید بود به طور قابل توجهی در شرایط گلخانه‌ای تاثیر بگذارید.

وجود رطوبت می‌تواند نقش مهمی را در کنترل محیطی و درونی گلخانه ایفا کند.

مهم‌ترین دلیل آن این است که گیاهان در زمان تنفس، با خروج دی اکسید کربن، باعث افزایش رطوبت و گرمای درون محیط می‌شوند.

با این حال وجود رطوبت بیش از حد می‌تواند باعث شود تا آبیاری گلخانه‌ای به طرز موثر انجام نشود و در نتیجه با شیوع بیماری‌ها و آفات در میان گیاهان، صدمات جبران ناپذیری به آن‌ها وارد شود.

به کمک کنترل تهویه و مدیریت گرما، می‌توانید رطوبت موجود در گلخانه و محیط باغ را تنظیم کنید. در نتیجه این اطمینان به وجود می‌آید که رشد محصولات به خوبی انجام می‌شود.

4.نور خورشید

اگرچه نور خورشید، خارج از کنترل پرورش دهندگان است، با این حال روش‌ هایی وجود دارد که به واسطه آن قادر خواهید بود تا میزان نوردهی به گیاهان خود را کنترل نمایید، حتی می‌ توانید از فیلتر هایی استفاده کنید که با استفاده از آن‌ها اشعه ماورا بنفش خورشید از از گیاهان دور نگه دارید.

پرورش دهندگان زیادی در سراسر جهان وجود دارند که به دنبال روش‌ هایی هستند تا به واسطه آن فصل رشد گیاهان را پرورش داده و آبیاری گلخانه‌ ای را با بهترین روش‌ ها انجام دهید.

مشخصات فنی سیستم آبیاری گلخانه

کیفیت آب برای آبیاری گلخانه بسیار مهم است. مواردی که در آب گلخانه باید بررسی شود میزان شوری (هدایت الکتریکی) و اسیدیته است که به صورت EC و PH نمایش داده می شود. شوری باید از یک دسی زیمنس بر متر مربع کمتر باشد و بالاتر از دو دسی زیمنس بر متر مربع مناسب آبیاری نیست. اسیدیته نیز بیشتر در ناحیه 6/5 – 5/5 است.

روش های آبیاری بر کیفیت محصول تولیدی گلخانه ها تاثیر به سزایی دارد. آبیاری اصولی بایستی پیش از شکنندگی و مرگ ریشه گیاه صورت پذیرد، زودتر از نیاز آن هم باعث آسیب به ریشه و پوسیدگی آن می شود. با پیشرفت دانش کشاورزی و آموزش های آبیاری گلخانه، روش های مختلفی برای آبیاری محصولات گلخانه ای با توجه به شرایط اقلیمی، نوع خاک و بستر کشت، شرایط توپوگرافی و شناسایی نوع محصول ارائه گردیده است

سیستم آبیاری هوشمند گلخانه

یکی از راهکار های کارآمد در کشت محصولات گلخانه ای اجرای سیستم هوشمند آبیاری در گلخانه ها است. سیستم آبیاری هوشمند در گلخانه در بهینه شدن یا هدر رفتن آب و انرژی تاثیر مستقیم دارد.

از مزایای سیستم هوشمند آبیاری استفاده از آن در پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی است. از آنجایی که اطلاعات و زمان بندی های آبیاری ثبت و درج می گردد، بعداز انجام فرایند آبیاری می توان یک گزارش کامل از جزئیات روند آبیاری تهیه نمود.

شاید در ابتدا کار، هزینه های مربوط به مکانیزه کردن سیستم آبیاری و نصب سنسور ها و عملگر های هوشمند بالا به نظر برسد، اما در دراز مدت و با توجه به امکان ارتقاء گلخانه، روشی کاملاً اقتصادی و به صرفه است. چراکه در بکار گیری نیروی انسانی، مصرف آب، زمان و غیره صرفه جویی می شود و از بسیاری از هزینه های آتی جلوگیری می گردد.

اساس کار اجرای سیستم آبیاری هوشمند در گلخانه ها مشخص نمودن شرایط اقلیمی، شناسایی رطوبت هوا و خاک، شناسایی اطلاعات خاک و کشت مورد نظر (شوری، اسیدی)، میزان نیاز گیاه به آب و مواد مغذی و میزان آب در منبع است.

سیستم آبیاری اتوماتیک گلخانه

آبیاری هوشمند در گلخانه مستلزم آبیاری اتوماتیک با استفاده از ابزارهایی مانند: پمپ، منبع، لوله های آبرسانی، کنترلر و تایمر، شیربرقی، آبپاش و قطره چکان، نازل و اتصالات می باشد.

آبیاری اتوماتیک گلخانه به معنی آن است که فرایند آبیاری از ابتدا تا انتها، توسط دستگاه و عملگر ها صورت گیرد و نیروی انسانی دخالتی نداشته باشد.

با نصب دستگاه های کنترل کننده و سنسور در گلخانه مواردی مانند : رطوبت خاک، درجه دمای داخل گلخانه و حرارت خاک اندازه گیری و درج می گردد. مقدار آن به تایمریا کنترلر هایی که به سیستم متصل اند هشدار داده و کنترلر با توجه به فرمانی که از قبل توسط اوپراتور گرفته است در ایام و ساعت های مناسب گیاه در انشعابات اصلی و فرعی دستور باز و بسته شدن شیربرقی ها را صادر می کند. در بعضی موارد شیر برقی آب به لوله های پلی اتیلن متصل شده که توسط آبپاش، آبیاری بارانی صورت گیرد و در بعضی موارد بر حسب نوع نیاز گیاه به آب از طریق قطره چکان نصب شده روی لوله آب به خاک و ریشه گیاه می رسد.

مزایای سیستم آبیاری اتوماتیک و هوشمند گلخانه:

دارای آلارم هشدار در زمان قطعی دستگاه

کنترل و تغییر میزان جریان و فشار آب از راه دور

صرفه جویی در زمان،مصرف آب و انرژی نیروی انسانی

حفظ سلامتی گیاه با کنترل زمان و مقدار آبیاری

خطرات احتمالی در گلخانه هایی که سیستم آبیاری هوشمند ندارند:

احتمال خشکی گیاه به دلیل آبیاری دامتوازن

احتمال رشد علف هرز

احتمال فراموشی کشاورز در آبیاری دستی سنتی

سیستم آبیاری در گلخانه هیدروپونیک

در آبیاری گلخانه هیدروپونیک با توجه به نیاز گیاه به مواد مغذی و آب مستقیم ریشه گیاه هدف قرار می گیرد. آبیاری هیدروپونیک می تواندتا 80 % مصرف آب را کاهش دهد و نسبت به روش غیر هیدروپونیک، آن مقدار از آبی که معمولاً در خاک تبخیر می شد حفظ می گردد.

محاسبه نیاز آبی گلخانه

با توسعه روز افزون دانش کشاورزی، در برآورد مقدار نیاز محصولات گلخانه ای به آب، روش هایی ارائه گردیده است اما با توجه به شرایط آب و هوایی، محاسبه مقدار آب مصرفی به صورت دقیق، امری اجتناب ناپذیر است.

سه پارامتر: تبخیر، تعرق گیاه و تعرق مرجع در محاسبه نیاز آبی محصولات حائز اهمیت می باشد.

گام اول جهت برآورد مقدار آب مصرفی در کل گلخانه، محاسبه نیاز مصرفی هر بوته در ردیف شمارش و پس از آن تعداد کل ردیف های گلخانه محاسبه و در این عدد ضرب می شود. پارامتر های تلفات آب که در بالا ذکر شده از عدد مقدار نهایی کسر شده و مقدار مورد نیاز آب در هر ساعت با توجه به زمان و سیستم آبرسانی کل گلخانه برآورد می گردد.

نتیجه:

همه روش های ذکر شده در بالا مختص گلخانه هستند. شما گلخانه دار محترم می توانید با بررسی هر کدام از روش های ذکر شده و با توجه به شرایط محیطی ، خاک و نوع محصول بهترین روش را به کار گرفته و با آبیاری دقیق و منظم و هوشمند سازی گلخانه علاوه صرفه جویی در مصرف آب ،هزینه و زمان راندمان تولید را بالا برده و با تولید با کیفیت ترین محصولات گلخانه ای گامی ارزشمند در جهت سود آوری گلخانه و رشد اقتصادی کشورمان داشته باشید.

یاد آور می شویم هزینه ای که شما برای این سیستم آبیاری هوشمند گلخانه ی خود پرداخت می کنید در فاصله زمانی کوتاهی برای شما ایجاد می شود و روند افزایش سود اقتصادی گلخانه ی شما ادامه مییابد.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *